Tuesday 23 July 2013

"Bila nak kahwin?"

Assalamualaikum.. 

Nak update blog kejap sebab ada benda nak share, kejap je tau! Ngantuk ni..

Nak mula macam mana ea? Malulah.. Okey, mengada -.-

Tak tau kenapa kawan-kawan suka tanya bila nak kahwin, apa muka aku ni muka macam nak kahwin ke? Dah ada seri pengantin ke macam mana? Peliklah juga. Ke korang tanya sebab niat bergurau? Tolonglah jawab! Ke sebab cincin yang aku selalu pakai tu? Jawablah jawablah..

Kita seteres tau macam ni. Tak suka tau. Alaaaaa *nada mengada*

Okeylah, kita serius balik ea, hee :) 
Kalau sesiapa tanya aku bila aku nak kahwin, aku sendiri pun tak tau. Haa, kalau awak, awak tau tak nak jawab apa? Lainlah awak memang tengah siapkan kad jemputan, tunggu nak hantar je kat rumah kengkawan kan, bolehlah diterima pakai. Yang aku ni, hmm, rasa macam nak nyanyi lagu yg "harapan menjadi layu" tu pulak rasa.

Nak tau aku selalu jawab apa? "Mira, bila nak kahwin" "Tahun ni! *sambil bibir senyum lebar*" "Weyh, kau bila nak kahwin?" "Tahun ni weyh" "Eh, Ayu dah kahwin ke? Ke nak kahwin tak lama lagi?" "Hee, takdelah *sambil tepuk bahu ala mak jemah*" Aku selalu jawab tahun ni, almaklumlah aku ni jenis yang suka bergurau. Tapi pemalu orangnya. Hik :p

Tu je aku nak share pun sebenarnya. Saja je nak share. Hati berbunga-bunga bila cakap pasal kahwin kan? Siap ada rama-rama lagi. Tapi tulah, jodoh, ajal, rezeki semua di tangan Allah SWT. Kita usaha jelah, kalau Allah nak bagi awal, alhamdulillah. Tugas kita, usaha, doa dan tawakal. Selebihnya kerja Allah SWT. Tak gitu semua?

Buat masa ni, aku cuba sebaik mungkin untuk jaga hati mak ayah, baru jaga hati orang lain. Terutama mama lah yang banyak bersusah payah untuk aku. Mamalah yang selalu ada saat aku senang dan susah. Hati dia yang aku perlu jaga dulu sebelum jaga hati orang lain. Ada maksud tau ayat ni, fikir sendirilah, hee.. Dah lama baru terfikir benda penting macam ni, ambil iktibar dari kejadian baru-baru ni. Banyak kali dah jadi sebenarnya, tapi tah, buta lagi time tu. Sekarang baru celik sikit. Mungkin sebab dah 21 kot, kahkah. Tak logik langsung alasan. 

Hmm, tu jelah rasanya nak share pun. Haa, aku tak kisah korang nak tanya pasal "bila nak kahwin" ni, serius memang tak kisah langsung. Manalah tau, termakbul ke kan? Kata-kata tu kan doa :)


2 comments:

  1. kalau ada jodoh ia tidak ke mana pun..namun kita tidak pasti bila ia datang dan dimana jodoh kita itu...tapi ndak salah kita berusaha...hatta kita perempuan sekali pun...semoga kamu dipertemukan jodoh...

    salam perkenalan daripada Kancil di Tawau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas nasihatnya :)

      Salam perkenalan juga :)

      Delete