Saturday 8 December 2012

Motivator to ourselves?

Assalamualaikum..

Hari ini merupakan bad day aku, bila sebut laju-laju dengan kadar berbisik, mungkin akan terdengar seakan-akan birthday. Cuba try test. Hee :D

Actually, it just something that I feel really upset with myself. You know how it feels? Rasa macam nak menangis time tu juga. Tapi, takkan nak menangis dalam kelas kan? Tak macho langsung. So, apa yang aku buat? Haa, aku tarik nafas dalam-dalam dan senyum. Okay, memang tak berkesan sangat. Buat banyak-banyak kali, baru berkesan.

Tapi cara tu berkesan sekejap saja. Cara lain, kita cakap dengan diri kita sendiri, maksud aku cakap dalam hati. Karang awak pergi cakap sorang-sorang, memang orang akan fikir lainlahkan jawabnya. Mohon jangan buat macam tu. Haishh.. Cuba naikkan semangat sendiri dengan memberi kata-kata semangat, kata-kata positif. Selalu aku cakap dalam hati " takpe ayu, bukan teruk sangat pun, lain kali boleh cuba lagi" kemudian senyum. Memang bila kita tak dapat buat something, kita akan rasa kecewa, sekaligus nak menangis macam baby. Okay, mungkin aku je yang rasa macam tu *tertunduk, diam*
Mungkin menangis ala-ala baby ni. Kesian dia. Tehee.

Rasa kecewa memang sakit. Sakit teramat. Tapi, siapa lagi yang dapat pulihkan perasaan sendiri selain diri sendiri. Kan? Ada juga cara lain, minta tolong parents, adik-beradik, kawan-kawan. Haaa, kawan-kawan ni penting, sebab merekalah yang selalu dengan kita di saat kita bersendirian di rantau orang ni. Kan kan? Nak nak yang tercampak jauh beribu batu dari family, yang berjam-jam duduk dalam bas baru sampai. Haha, itu aku.
Peneman suka duka.

Dah nama pun bad day kan, takkanlah nak bergelak ketawa. Mestilah jawabnya bersedih duka. Amboiii.. Lepas je sampai rumah tempat aku berteduh di rantau orang ni, aku terus membuka laptop berwarna merahku. Ingin kuluahkan segalanya pada dia, tapi mendengarkah ia? Haha, okay, merepek. Takdelah, purpose aku untuk online, nak tahu apa yang jadi kat Malaysia mahupun luar negara<--- ini tipu!, dan ditemani lagu-lagu tangkap leleh habis. Aku online twittah, diari bergerak kebanyakan orang. Hee. Kadang-kadang twittah ni pun boleh jadi pengganti komik, berita tv3, majalah gosip, buku ilmiah dan bermacam-macam lagi. Tergelak wooo bila terbaca ekspresi-ekspresi mereka-mereka yang dizahirkan dengan hasil taipan masing-masing. Eh, taipan? Macam lipan pun ada, haa, cipan pun ada juga. Haha.

Sebenarnya, cerita aku ni dah terpesong jauh, sebab dah lupa nak taip apa. So, aku just taip apa yang bermain di fikiran aku buat masa ni. Tapi, ingin aku tegaskan di sini! Semua orang boleh jadi motivator yang terbaik untuk diri sendiri. Percayalah! Dan kita boleh lakukan dengan lebih baik lagi dengan hanya pemikiran yang positif.

P/s: Be a positive person. That's how you should treat yourself in overcoming the negative one. See you in the next entry. Love :*

1 comment: