Sunday 9 December 2012

Random Entry


Assalamualaikum..
Hai hai..
Termenung jauh betul kan? Kengkonon je ni. Haha.

Tengah aku diam-diam, menungkan masa depan sendiri, tiba-tiba otak aku terfikirkan word ini:
 "Sepuluh kebaikan akan kalah dengan hanya satu kejahatan"

Macam pening sikitkan, apalah maksud cerita aku kali ni.. Melalui apa yang aku pernah alami sendiri, dan apa yang orang-orang selalu cakaplah, bukan orang-orang kat sawah padi tu tau, merujuk kepada orang-orang sekeliling. Hee. Orang-orang selalu cakap, bila kita buat jahat sekali itu saja pun, masyarakat sekeliling akan ingat sampai bila-bila, tak kiralah sesiapapun, berkemungkinan juga orang-orang yang pernah rapat dengan kita akan mula menjauhkan diri dengan kita. Walau macam mana insaf sekalipun kita lepas tu tetap akan ada mulut-mulut yang memperkatakan kisah kejahatan kita tu. Mulalah dialog-dialog membisikkan kata-kata yang akan merebak secara perlahan-lahan seperti, “Dia nilah yang __________ tu”, dan macam-macam lagilah.

Bagi akulah kan, semua tu kisah silam masing-masing, semua orang pernah buat silap. Janganlah judge orang tu sampai macam tu sekali, ada yang sampai seumur hidup pula tu, janganlah kejam sangat. Lainlah kalau memang dia still buat perkara tak elok tu. Ada caranya, mungkin kita boleh tegur dia, tegur secara baik, kalau memang jenis yang tak 'makan saman', carilah alternatif lain, kita boleh doakan dia, bukan doa supaya dia ditimpa bala ke apa, tak baik macam tu, minta Allah swt lembutkan hati dia untuk berubah.

Lepas tu, bila seseorang tu memang dah berniat untuk berubah, kita layanlah dia dengan baik, lupakan apa yang pernah dia buat, tu silap dia dulu, mungkin dia pun tak bermaksud langsung nak buat macam tu kan. Yelah, kadang-kadang, bila dia tengok orang sekeliling macam tak sokong dengan perubahan dia, mungkin dia akan berjinak-jinak semula dengan perkara yang tak elok tu. Jadi, sebagai masyarakat yang prihatin, kita kenalah sokong, apalagi kalau dia merupakan saudara terdekat kita sendiri, siapa lagi nak sokong dia kalau bukan kita! Tiba-tiba terasa macam karangan pula cerita aku kali ni. Argh! Peduli apa. Nak cerita juga.

Lain pula kisahnya bila orang yang kita sayang, tak kiralah family, kawan, orang terdekat, yang memang kita sayang sangat-sangat, rapat dengan orang-orang yang buat perkara tak elok ni. Mestilah kita risau takut orang-orang yang kita sayang terjebak sekali. Siapa yang tak risaukan? Haihh.. 

Lagi, apa aku nak bebel tadi. Dah lupa dah. Haha. Hmm, tu sajalah gamaknya. Terima kasih singgah. See yahh! :D 

P/s: Weyh, ni random post je, tiada kena mengena dengan yang tengah tidur mahupun tengah makan.. Lagi tiada kaitan dengan games Malaysia malam. Hidup Harimau Malaya! Hee.

No comments:

Post a Comment