Friday 12 April 2013

Jangan ~

Assalamualaikum.

Bila seorang manusia yang aku hormat, yang memang jarang tegur aku (atau boleh dikatakan tak pernah), tiba-tiba tegur "JANGAN" sekian sekian sekian, aku terpana, aku down untuk seketika. Mungkin aku tak pernah rasa akan ke'ambilberat'an dia. Sebak dada :'(

Bila seorang manusia yang aku letak dia tertinggi darjatnya di hati menegur untuk kesekian kalinya, aku terfikir, apa salah selama ini perkara itu di matanya? Kenapa pada mulanya dia tidak menegur? Mungkin dia inginkan kepastian. Aku sendiri tertanya-tanya.

Bila seorang manusia yang aku tidak pasti nilai sayangnya pada aku sedalam mana, yang aku jarang dapat merasai kasihnya, yang aku sendiri terkeliru, aku sedih. Kenapa? Kenapa baru sekarang?

Mungkin aku tidak patut menyalahkan dia. Dia insan yang aku hormat, jauh di sudut hati aku, dia antara insan yang aku sayangi. Jangan. Jangan salahkan dia.

Anggap ini ujian. Setiap kejayaan, hadirnya ujian sebagai penentu selayak manakah kau untuk mendakap bahagia. Senyum pada ujian, jangan ditangisi. Ucapkan syukur :)

 




No comments:

Post a Comment