Monday 13 August 2012

Ibadah dan Keluarga


Assalamualaikum..

Hari ni sudah masuk berapa Ramadhan? Siapa tahu? Haha, gurau je. Tanya macam ni bukan bermaksud aku dah lupa tarikh hari ni. Yelah, mesti kamu-kamu di luar sana pun excited menghitung hari. Nak rayalah katakan. Tanpa kita sedar, sekejap sangat Ramadhan singgah dan bertemu dengan kita semua, dalam masa 5 hari saja lagi kita akan dikunjungi oleh Syawal pula. Ye tak? 

Tapi..ada tak kita sedar berapa banyak masa kita dah luangkan untuk Allah s. w. t, begitu juga dengan family kita? Bukan nak bajet alim ke apa. Aku terus terang cakap ni, aku pun bukan baik sangat, serius ni! Percayalah, please. Haha, over. Tapi, tulah yang aku rasa, rasanya memang tak banyak masa yang kita luangkan untuk Allah s. w. t., maksud aku kat sini, dengan beribadah pada Dia. Aku akui terkadang aku malas, memang bukan mudah nak melawan rasa malas kat diri aku ni, serius, tak tipu. Bab family plak, memang terkadang aku MACAM tak involve sangat, duk dalam bilik, baca buku (komik sebenarnya) takpun online. Okay paling worse, gayut. Lalalala~

Oleh itu, tolonglah jangan jadi macam aku ni. Cuma satu harapan aku, aku harap sangat tahun ni bukan Ramadhan yang terakhir bagi aku. Aku harap sangat dapat jumpa Ramadhan lagi tahun akan datang dan akan-akan datang lagi. Of course lah, semua orang nak benda yang sama macam aku kan? Baik ngaku! Jangan nak malu ke apa. Ngaku cepat! Semoga apa yang kita semua harapkan akan didengar Allah s. w. t.. InsyaAllah.

Tang family plak, aku bersyukur aku ada mereka semua, yang selalu ada untuk aku. Tapi sejujurnya aku tak suka cakap pasal family kat sesape, tak tau kenapa, macam susah nak buka mulut bila masuk tang family. Sebab hal privasi kan, of course lah.. Cuma lepas ni aku ada azam yang penting, aku takkan abaikan mereka-mereka lagi, walaupun kadang-kadang adalah juga merajuk, tapi tak naklah jadi selfish, merajuk lama-lama sampai mereka-mereka terasa kan. Tak baik buat orang. Hee. Apa pun aku sayang mereka semua. Sape tak sayang family kan? Walau apa pun salah faham yang dialami, cubalah untuk selesaikan secara baik, tak kiralah siapa betul siapa salah. Ni nasihat untuk diri sendiri je ni. Lagipun tak lama lagi raya kan, macam mana nak sambut raya kalau masing-masing masih merajuk. Kesian Syawal, dahlah Syawal datang setahun sekali je.

Sekian, repekan kali ini


No comments:

Post a Comment