Sunday 26 August 2012

Dua kerja dalam satu masa?


Pernah tak anda mengalami situasi di mana anda sedang berjalan, tak kira di mana saja, mesti anda akan terlihat kejadian di mana manusia memegang sesuatu alat iaitu telefon bimbit atau bahasa mesranya handphone. Tapi bukan semua, kebanyakannya, takpun sesetengah manusia. Eh, ayat kali ni macam pelik sikit, sorry. Hee.

Hmm *berfikir sambil pegang handphone* <------ takde kaitan

Kali ni memang benda yang dah lama aku ingin suarakan, yang tak mampu kuluahkan, sebab aku takut nanti family, kawan-kawan, mahupun orang terdekat  aku cakap, “eleh, kau pun sama”, dan aku cuma mampu, *buat muka tak bersalah sambil main-main jari*.

Cuba perhatikan di tengah-tengah bandar ketika kereta yang anda naiki berhenti di traffic light untuk memberi laluan masyarakat melintas jalan, pasti ada yang berjalan sambil taip mesej. Aku pernah mengalami situasi ini, *berdehem* aku yang dalam kereta, bukan yang melintas jalan. Ketika tu aku cuma mampu berkata dalam hati “wow, amazing!” banyak jugalah yang aku bermonolog dalaman. Aku cukup kagum dengan manusia seperti ini, mereka mampu membuat banyak tugasan dalam satu masa. Yelah, hebatlah tu, berjalan sambil menaip mesej dengan lajunya. Lagi terpesona bila manusia seperti ini berjalan tanpa jatuh atau terlanggar manusia yang lain atau tersadung kat batu ke apa ke kan. Kalau aku, dah lama jatuh tergolek depan khalayak ramai. Sedangkan aku berjalan dengan penuh hati-hati pun boleh terjatuh, inikan sambil membuat beberapa tugasan yang lain. Bila berjalan, aku kena fokus berjalan je. Pelik bukan? Ke biasa je? Abaikan, hee. Lagi best bila manusia seperti ini berjalan sambil menaip mesej, manusia yang lainnya memberi laluan untuk dia berjalan, aku pernah ternampak situasi ni, bukan cerita kosong je, dia berjalan penuh gaya dan aku macam “wow” bila nampak kejadian tersebut. Benda ni jadi tahun bila tah, dah lama sangat.

Anda pernah atau tidak ternampak kejadian macam ni? Yang taip mesej time drive tu dah biasa dah. Sangat biasa sebenarnya. Tapi itu pun kira amazing juga kan, buat dua kerja dalam satu masa. Tak ramai yang boleh macam tu. Aku lagilah, sebab drive pun tak reti, nikan nak drive sambil taip mesej, jauh sekali. Ya, tapi diharapkan manusia yang suka buat dua pekerjaan dalam satu masa seperti ini lebih berhati-hati. Bak kata iklan kat TV, ingatlah orang yang tersayang.

Yang paling penting sekali, kalau dah memang anda sedang berjalan-jalan dengan teman, elakkan memegang handphone all the time. Tak sopan okay, kena jaga hati dan perasaan mereka juga. Jangan sampai mereka bermonolog dalaman seperti “eh, budak ni, dia nak jalan ke nak mesej”, takpun “baik aku jalan sorang-sorang tadi” atau “kalau aku tau, aku tak ajak budak ni” atau “lain kali aku takkan ajak dia ni keluar dah”. Lebih kurang macam tulah. Terus terang aku cakap, aku pun macam ni juga, tapi aku cuba untuk elak, kalau penting je baru ada handphone di tangan. So, kiranya kalau anda nampak ada handphone kat tangan aku tu, pentinglah tu maknanya. Lalalalala~

Tamat.
P/s : perkongsian cerita semata-mata. Tiada niat melukakan hati sesiapa. Peace! 

No comments:

Post a Comment