Tuesday 28 August 2012

Sakit perempuan

Assalamualaikum..

Hello there!


Mungkin cerita kali ni agak sensitif sikit. Tengok tajuk pun dah tau kan.. apa yang aku nak ceritakan di sini adalah melalui pengalaman aku sendiri pada satu masa dahulu. Cewahh. Hee.

Okay, cerita dipendekkan, senggugut ataupun sakit perempuan ni cuma perempuan je yang rasa. Kalau ada lelaki yang mengalami sakit ni juga, no comment lahh.. Untuk pengetahuan awak juga, tak semua perempuan mengalami senggugut. Aku pun tak pasti senggugut ni sebenarnya normal atau tidak ketika datang bulan. Nanti aku try search info pasal ni. Sebenarnya banyak aku nak cerita ni, tapi Azmil (adik aku) tiba-tiba datang bawa gitar dan nyanyi lagu, langsung hilang idea ha. Apa motif dia pun aku tak tau. Haha. Okay, sambung balik.

Aku pernah ada pengalaman di mana pada hari tersebut aku mengalami senggugut yang teramat sakit. Lepas habis kelas, kawan-kawan bawa aku pergi klinik dalam kampus tempat aku belajar. Setahu aku masa tu masih dalam waktu pejabat, tapi doktor dah balik. Wah, nice. Aku rasa macam apa dah ni, dengan muka pucat, jalan pun tak larat, hampir nak mengamuk dalam tu, tapi masih ingat yang aku kat dalam kampus lagi. Okay, tak jadi nak mengamuk.

Setelah itu, mereka mencadangkan aku pergi hospital yang berdekatan dengan tempat tinggal kami. Pada mulanya aku tak nak pergi, tapi oleh kerana memikirkan bekalan ubat memang tak ada langsung, dan memikirkan larat atau tidak untuk pergi ke kelas malam, aku pun pergilah. Dahlah aku ni spesis manusia yang tak suka pergi hospital, apatah lagi berjumpa doktor. Masa tengah tunggu turn tu pun aku dah rasa macam berlagaknyalah pakcik-pakcik yang jaga kaunter tu. Tapi aku abaikan je. Yang ligat dalam otak aku ni, “nanti aku kat dalam tu dorang buat apa”, “kena injection ke tak”. Spesis penakutlah katakan.

Bila dah tiba turn aku, okey pembantu doktor ni pun boleh tahan berlagak. Yang paling sakit hati, boleh dia ajak kawan-kawan dia dalam tu gelakkan aku datang sana disebabkan oleh senggugut. Dalam hati aku ni dah mendidih dah, bukan menyirap lagi. Tapi aku sabar, aku faham spesis-spesis macam ni memang tau nak gelakkan orang je. Ingat sakit tu boleh main-main ke? Mungkin sebab dia tak rasa kan. Takpelah, buang yang keruh, ambil yang jernih. Hmm, aku sempat report kat salah seorang staff dia, time hati tengah panas kan. lalalala ~

Cuma harapan aku, mereka-mereka yang bekerja dalam perubatan perlu diberi pengetahuan penting pasal ni. Memanglah tak ramai yang mengalaminya, tapi tolonglah, kalau tidak anda akan dimaki hamun. Sebagai contohnya, aku. Di sini aku mengaku yang aku telah memaki hamun pembantu tersebut, tapi harus diingatkan semua itu hanya kuluahkan kepada mama tersayang. Hehe. Memaki hamun atau mengadu dan menangis teresak-esak? Itu antara aku dan mama. Peace!

No comments:

Post a Comment