Saturday 18 August 2012

Bertudung atau tidak?

Assalamualaikum..


"Buat apa tu?" Okay, tu ayat biasakan? "Sedang berbuat apakah? Makan ke?" Ayat sedikit kurang biasa time puasa. Tapi bukan itu yang aku nak tanya sebenarnya. Soalan sebenar ---> Pernah tak awak-awak semua terasa bosan menggayakan fesyen tudung yang sama? Ataupun kekurangan idea untuk menggayakan? Atau tak tahu macam mana nak pakai selendang or tudung yang baru saja dibeli? Sorry, terbanyak soallah pula. 

Mesti awak-awak yang comel akan singgah ke laman Youtube kan? Baik ngaku cepat! Aku buat camtu kot. Kiranya kita sama jelah. Lalalala ~ 

Beberapa hari yang lepas, aku ada beli satu tudung bawal ni tau, untuk rayalah kononnya. Tengah jadi model depan cermin, tiba-tiba terfikir, macam tak mencabar je asyik pakai gaya yang sama. Dengan rasa bangganya aku pun pergi ke arah laptop dan membuka laman youtube untuk mencari segala tutorial yang ada. 

Nak dijadikan cerita (dipendekkan cerita sebenarnya), aku tengok seorang gadis ni punya video. Orangnya comel dan manis. Dalam video si gadis ni tadi, dia takdelah melontarkan sedikit suara pun, it just a tutor and ada subtitle di bawahnya. Si gadis ni jugak ada masukkan elemen lawak dalam video tu, memang lawak okay, tak tipu. Tapi, tak taulah kalau aku je rasa lawak dia tu. 

Nak dijadikan cerita lagi, ada beberapa orang yang comment, biasalah kan, positif banyak dan negatif sikit. Ada seorang hamba Allah ni, dia kutuk bukan main tau, memang bikin panas tahap max. Aku pantang betul orang yang kuat comment pada benda yang tak sepatutnya. Bukannya tak boleh comment, tapi cara dia memang salah tau, dia sorang je plak tu. Aku pun macam tak faham. Apa masalah dia ni kan? Dengki ke apa? Argh! Never mind. Let it be. Eh, “it”? Betul ke? Lalalala~ tak kisah pun. 

Melalui comment terhadap video ni, aku berfikir sejenak (konon-konon je ni). Memang sebelum-sebelum ni ada juga ternampak dalam youtube, ada beberapa orang ni buat video macam memerli gadis-gadis yang post video macam ni. Tapi, bagi akulah kan, tak salah mereka-mereka ni nak berkongsi ilmu. Kalau ada yang tak puas hati tu, senang je, jangan tengok. Hehe. 

Memanglah the way dorang bertudung tu tak tutup sepenuhnya. Tapi itu hak individu kan? Lagipun, mereka-mereka ni takde niat lain selain berkongsi ilmu. Most importantly, orang tak berubah secara mendadak, mereka juga perlu diberi ruang untuk berubah sedikit demi sedikit. Jadi sebagai masyarakat yang awesome, janganlah tahu comment je. Nasihat secara baikkan boleh. Tak susah pun. Just say a nice word. It will be great actually. 



Maaf, kalau ada tersilap bahasa juga percampuran bahasa. Terima kasih untuk singgahan awak :)

No comments:

Post a Comment