Wednesday 29 August 2012

Kecewa

Assalamualaikum..

Hai hai :)

Pernah rasa kecewa tak? Semua orang mesti pernah rasa kecewa, takde yang boleh lepaslah dari rasa kecewa ni. Macam-macam boleh jadi penyebabnya, tapi itu sendiri-sendiri punya rahsia kan? Ye tak?

Aku ni bolehlah dikategorikan sebagai spesis yang mudah rasa kecewa, bukan tu saja, mudah sakit hati, sedih dan macam-macam lagilah. Mungkin tu salah satu kelemahan aku, mungkinlah. Aku mudah rasa kecewa dengan diri sendiri dan juga orang sekeliling. Bukan nak malukan diri sendiri ke apa, sekadar nak berkongsi perasaan yang sukar untuk ditafsir, diterjemahkan dan difahami ni. 

Sebenarnya dulu lagi teruk, cehh, mengakulah ni kan. Sekarang dah berubah sikit, mungkin disebabkan faktor usia, tu tak pasti. Tapi yang pasti adalah atas nasihat kawan-kawan yang sentiasa ingin melihat kita berubah. Sekarang aku lebih banyak berdiam diri dan melebihkan senyuman di bibir comelku ini. Cewahh.

Perkara yang aku lakukan ketika kecewa? First, aku akan pasang earphone dan dengar lagu dengan volume yang bertahap maksimum, masa ni aku kat dunia aku sendiri. Dengarlah sampai aku bosan. Second, aku menyanyi. Menyanyi sepuas hati, ala-ala karaoke macam tu, dalam bilik sendirilah, kadang-kadang biarlah kalau orang dengar pun, aku nak nyanyi, tak kisahlah mereka-mereka yang dengar tu sakit telinga ke apa. Kejam kan? Haha. Third, aku keluar. Tak kisahlah kat halaman rumah je, asalkan keluar. Tapi selalunya, keluar sampai ke shopping mall lah. Sebab suka suasana shopping mall. Kalau awak-awak yang comel pula macam mana? Mesti ada cara masing-masingkan? Tak kisahlah apa cara sekalipun, yang penting tak memudaratkan diri sendiri. 

Ada juga aku terfikir, mungkin semua ni ada hikmah. Yelah, bila dah rasa kecewa, mesti kita akan terus mencuba kan? Perasaan kecewa ni juga akan menjadikan aku lebih mengingati Allah swt. Hmm, bukan nak berlagak alim ke apa, sekadar ingin berkongsi cerita.

Akhir kata, do appreciate yourself. Senyum selagi mampu untuk tersenyum. Ingatlah, Allah swt tak pernah lupa kepada hamba-hambaNya. 

No comments:

Post a Comment